I want Hermes

Efter gårdagens torgtal strövade jag runt på NK med F och A. Kollade in eventuella julklappar men värmde fötterna mest. F trippade in i Hermes butiken för att lämna in ett repat armband. Jag såg allmänt disträ ut när jag tittade mig omkring i den lilla affären och det slog mig inte förrens fem minuter senare att det var den Hermes butiken vi var inne i. Min blick fastnade framför en drös med Hermes scarfar och eftersom jag den senaste tiden betat av en del skönlitteratur där alla burit Hermes hit och dit, blev jag helt till mig. Jag praktiskt taget småjoggade fram till de och hack i häl kom butiksbiträdet. Jag var helt facinerad av dessa små scarfar, med färgglada mönster som är så eftertraktade bland eliten. 

 - VIll du titta på någon speciell?
- Eh, va? Eh, nej, Eh, jag tittar efter en julklapp.
- Okej, till någon speciell?

- Ehm, (panik,panik) Jo, mamma.
(Varför sa jag så? Varför?)
- Aa, okej. Har hon dina färger?
- Ja det kan man säga.
- Då skulle jag rekommendera dessa tre.

Framför mig ligger nu tre dösnygga scarfar i bruna nyanser. Oj, oj, Oj. Om jag ändå hade haft råd att säga.
"ja, men dem här var kalasbra. Jag tar alla tre, det är lika bra eller hur?" Istället sa jag,
"Hmm, hmm, hmm... mm jag får tänka lite på det."  Jag fingrade försiktigt på en av dem och fick syn på prislappen. - 2 600:- Mitt CSN bidrag är på ca 2 500:- , YES - it`s a wonderful world!

- Jo men dem här var jättefina. Jag får höra med min syster så att vi inte köper samma scarf vill säga. Men dem ligger på 2 600: - som vanligt eller, sa jag och försökte låta världsvan.
- Ja precis, sa den trevliga tjejen och stoppade snabbt undan scarfarna.

Vem försökte jag lura. Tjejen såg på mitt likbleka ansikte och på min billiga jacka att jag varken hade råd eller hjärta att pröjsa tre lax för en scarf. Min hyra är ju för fan på 3 000: -, Jag undrar faktiskt om jag någonsin kommer att kunna lägga så stora summor på materiella ting. Jag undrar det.

image191

image192

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback