Intellektuell, jag?

Eftersom jag läser till ett yrke som kräver att jag ska vara rejält insatt i det mesta som är aktuellt slog jag därför på tvåan i morse istället för Oprah. (Hade redan sett det Oprah avsnittet). Just nu är det en kostymnisse som talar i Sveriges riksdag. Jag har på det i bakgrunden medans jag gör annat. Hoppas lite menningsfull information hamnar innanför pannbenet. Gud vad jag vill åka härrifrån nu. Till ett varmt och härligt land. Jag kommer nog alltid ha en förkärlek till Turkiet. Där har hänt så mycket fint så jag skulle verkligen inte tacka nej till en vecka där. Turkiet är ett land som verkligen bjuder på det mesta. Härligt klimat, trevliga människor, god mat - you name it. Sista gången vi var där trodde jag på allvar att jag skulle avlida på planet dit. Jag har jämt en massa dödsångest och det kombinerat med en släng av flygrädsla blir inte den bästa blandningen Jag fick verkligen möta mina värsta fördomar när vi var på väg in i flygplanet. Det första jag ser är en stor turkisk flagga. Bara där blev jag kallsvettig och när jag såg personalen ville jag knappt kliva på planet. Men det är så här, vi har ju alla fördomar inte sant? Araber är hustrumisshandlare. Svenskar är pedofiler. Chilenare röker gräs. Ryssar tillhör maffian, med mera. Alla folkgrupper får på ett eller annat sätt möta människors fördomar. Jag har zero förtroende för turkar upp i luften. Det har ju hänt en del som gör att jag känner så här. Men så kan jag även känna inför även inför andra folkgrupper inte minst min egen. Personligen föredrar jag en europisk läkare som opererar mig än en chilensk.  Även svensk sjukvård har jag förtroende för. En arabisk läkare eller amerikansk skulle jag också gå med på. Men inte en chilenare. Not.  Dags att byta kanal.

Så här såg piloterna ut , ungefär.
image256

image257

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback