I en tentasal

06.00 stod klockan på när jag slog upp mina trötta ögon. Kom inte i säng förrens två och det var inte ens meningen att jag skulle somna då utan en sista repetition var mitt mål. Bestämde mig för att sova liiiite till när jag kom på att detta var dagen då min tenta skulle skrivas. I drygt två och en halv timme tryckte jag in alla information jag kom åt. In. In. In i hjärnan. Jag ville inte tänka på något eftersom det kunde rubba min koncentration. När jag gick till skolan knep jag ihop ögonen och spände öronen för att allt verkligen skulle stanna inne i hjärnan. I tentasalen stod kurskamrater och disskuterade ethos, logos, dispositio m.m. Jag ville inte beblanda mig dessa människor som kan verkligen har lärt sig allt det här. Jag kan ju det också. Men bara på låtsas. I några timmar sen glömmer jag allt. Jag blir dessutom mäkta irriterad på alla tentavakter som utövar vissa polisfasoner och tror att allt handlar om liv och död. De är otroligt engagerade i sitt stimulerade uppdrag som tentavakt. Springer omkring med snörpta miner och behandlar alla studenter som kriminella typer som bara väntar på att få fuska. Kollar på legitimationen, stirrar misstänksamt på studenten i fråga, tittar på kortet igen, studenten, kortet, studenten och ger sedan tillbaka det  i slooooow moooootion. "Stäng av mobiler, stäng av mobilerna", väser en tant till allt som kommer i hennes väg. Innan tentan sätter igång rusar jag in på toan, tömmer näsborrarna och ber en bön till Gud. "Hörru, nu får du se till att jag fixar det här!". Fyller i mina personliga uppgifter och har sedan den efterlängtade tentan framför mig.
Whatafack!
Det är ju exakt samma som den gamla tentan vi fick att öva på. Timmar bortkastade. Pengar på litteratur bortkastade. Hjärnan har man frenetiskt använt till absolut nada. Istället hade man kunnat lära sig den gamla tentan utantill och fått en full pott. Jaja, jag ska inte klaga. Det gick bra och det är ju huvudsaken. Men man bir ändå lite stött. Här har man för en gångs skull använt hjärna till något nyttig och vad tjänar det till? Absolut ingenting. Eller jo i längden gör jag ju det. Som mamma sa "ja men tänk på allt du kan nu. Det har du med dig hela livet". Ja just det, synd bara att jag bara lärt mig det på låtsas.


Kommentarer
Postat av: Emma

Haha, exakt samma känsla infann sig hos mig idag efter min tenta. Ännu ett par dagars dygnet-runt-plugg till absolut ingen nytta alls, jisses vilket tokslöseri med dyrbar tid. Och all kunskap är ju självklart redan som bortflugen. Bye, bye i samma stund man lämnar in tentan till den citronsura tentavakten i pensinörsålder. Vår studieteknik, din och min that is, kan då inte ses som livslångt lärande iaf... ;) Men å andra sidan, var ska man få plats med all ny, intressant kunskap som ständigt slår emot en, om huvudet redan är fullt av livslångt lärande...? :P Our study technique rocks!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback