Nu är det jul

Detta är den dag mina föräldrar som mest påminns om att de är gäster i ett främmande land. Vid tolvslaget tåras deras ögon och samtalen till hemlandet påminner de om den tid då vi var enade och samlade som en stor familj. I Chile hörs musik och skratt. Det är varmt och männniskor dansar och firar jul. De har inte alls så dyra presenter eller så god julmat som vi har. Men de är lyckliga och nöjda. Här är allt annorlunda. Vi är vana, vi i den andra generationen. Men våra föräldrar vänjer sig formodligen aldrig. Min släkt är ett jävla skämt, rent ut sagt. Istället för att hålla ihop och ge varandra stöd och tröst så gör vi varandra illa. Jag vill aldrig blir som er. Med er menar jag er, vuxna. För vi är fortfarande barn i denna soppa. Vi påverkas automatiskt då ni bestämer er för att antingen knyta eller lösa upp familjebanden. Jag missade åtta år av min brorsdotters uppväxt. Nu fick jag träffa henne under drygt fyra år och kanske ses vi igen den dagen hon tar studenten. Det vill säga om vi överhuvudtaget får chans att gratulera henne. Detta blir en jävligt ensam jul. Men jag är trots allt tacksam till Gud över att vi fyra är tillsammans. Vi har hälsan och framför allt så har vi varandra. Så småningom kommer denna familj utökas, vi kommer att bli fler och fler och julen kommer att kännas mindre plågsam. Men en sak lovar jag. Jag tänker aldrig bli som er när jag "blir stor." Jag tänker kriga för att hålla ihop min familj. Speciellt under dessa tider.

Feliz Navidad


Kommentarer
Postat av: Lina Blom

Feliz navidad på dig. Älskar din bloogg

2008-12-24 @ 23:04:53
Postat av: Yasmin

Det var som att läsa om mig själv och om min familj. Vi var också bara 4, trots att vi är över 30 egentligen.



God Jul Nena... miss you


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback