Halal - TV

Jag och dLo såg precis reprisen på Halal - TV efter att vi under föreläsningen hört flera åsikter om Carl Hamiltons bemötande då två av programledarna vägrade skaka hand med honom. Först och främst så tycker jag att det är kalas att tre tjejer som bär slöjor syns och tar plats. Mer sånt. Jag tycker att Carl är en idiot som uttrycker sig på ett sådant sätt och ber de flytta tillbaka till Iran. Han blev helt klart provocerad och men kunde verkligen använt sig av andra ord. Idiot. Dock kan jag ändå hålla med honom i att en del svenskar blir provocerade när någon vägrar skaka hand. Det är en artighetsgest som tyder lite på vett och etikett. Jag har alltid kännt såhär. Jag är inte svensk och Sverige är inte mitt land. Jag är en chilenare som bor i Sverige. Jag är otroligt tacksam till Sverige för att min familj och jag har fått en helt annan tillvaro än den vi fått i Chile. Men det här är inte mitt land. Det kvittar hur länge jag bor här, hur bra jag talar svenska språket eller hur svensk medborgare jag än är. Jag blir aldrig svensk. Visst har jag anammat svenska traditioner, en del bra andra dåliga. Men jag tror på att man som invandrare måste anpassa sig i den mån det går till svenska samhället. Jag tycker att skaka hand är en ganska harmlös gest som svenskarna mår bra av. I Chile pussas vi på kinden. Ska jag då pussa alla svenskar på kinden. De skulle ju för fasen bajsa på sig så fyrkantiga som de är. Tjejerna menar att det strider mot deras religion, men medger att de inte håller på alla Islams regler. Är man då tvungen att hålla på just denna som är så vanlig bland den svenska befolkningen. När jag var i Turkiet besökte jag en moské, för att anpassa mig till deras religion och kultur hade jag både lång kjol, tröja och sjal i 40 graders värme. Det är självklart för mig. Turkiet är inte mitt land (eller jo lite, haha dLo) så därför anpassar jag mig. Ska jag ställa mig på tvären och hävda att i Chile klär vi minsann oss som slynor och de kan väl anpassa sig efter mig. Missförstå mig inte. Jag håller verkligen inte med i att människor som inte anpassar sig ska åka tillbaka till sitt hemland. Dock tycker jag att vi invandrare ska försöka på något sätt respektera de normer och koder som råder bland svenskarna. Kösystemet till exempel. Man provsmakar inte vindruvorna (mamma!), i Sverige får man hoppas på att de smakar bra.

Kommentarer
Postat av: Lillasyster

Tack sverige för socialbidraget!!!

Postat av: Simon

håller med dig. vi blattar är gäster hemma hos svenskarna (värdarna). om värden vill du ska ta av dig skorna vid ingången, kan du inte skylla på att d är emot din religion, eller d är din kultur att klampa in i vardagsrummet med skorna på.. Så bra inlägg Prissi.

2008-11-07 @ 02:11:33
URL: http://ziimon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback